lördag 31 oktober 2009

Alla helgons dag.



Alla helgons dag har firats i Sverige sedan 1953. Dagen ägnas åt att hedra alla helgonlika handlingar och att minnas dem som inte längre lever. Tusentals ljus brinner i mörkret i kväll, både i hemmen och på kyrkogårdarna. Ljusen på gravarna brinner till nästa dag som också är en högtid, nämligen Alla själars dag. Den dagen vill kyrkan att vi funderar över vår egen dödlighet.

Jag har i kväll tänt ljus både i trädgården och inne i hemmet i fönstren. Det är så fint. En ljuslykta berör mig extra mycket. Det är en värmeljuslykta som jag fick av anhöriga till min väninna som gick bort för ett år sedan. Lyktan hade hon i sitt hem. Jag fick ta den och jag har den med mig överallt.

Jag tänker på min väninna varje gång ett ljus brinner i lyktan eller jag tänder ett ljus i lyktan varje gång jag tänker på henne eller tvärtom.

En sak är säker i allafall, det brinner ofta ljus i den vackra lyktan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar