torsdag 29 oktober 2009

" och plötsligt är det afton.."




Havskantspromenaderna är verkligen toppen. De är välgörande för både kropp och själ och så tänker man så bra. Jag, till exempel, går igenom allt möjligt, från vilka kläder jag skall ta till butiken, vilka kläder jag skall fotografera till hemsidan, vilka kläder jag skall bära själv, om jag skall försöka hitta en liten butikslokal i Malmö till att tänka på livet och familjen och vännerna.

I går kom jag bland annat att tänka på en vän som både maken och jag tycker väldigt mycket om. Den här vännen är en stor människa, jag menar inte att han är lång och tjock, utan han är stor i andra värden. Han är så klok och så vänlig och så underhållsam.

Jag minns ett tal som han höll vid en middag vi gav för ett antal gäster för några år sedan. Denna vän håller ofta och gärna tal. Han sade en mening i sitt tal som jag minns särskilt väl och tänker ofta på, såsom nu, nämligen "och plötsligt är det afton". Han syftade förstås inte på middagskvällen utan livet, att det går så fort, så fort och innan vi hunnit märka ordet av det så är vi äldre eller vad man nu skall kalla det.

Så, det är bäst att skynda långsamt för plötsligt är det afton.

3 kommentarer:

  1. Kära Riitta
    Den bloggen värmde ända ner i hjärteroten. Du är varm och kul i dina bloggar. Jag har läst dem alla.Följer med på dina promenader och alla bestyr i hemmet. Han har det bra han, maken. Föreställer mig att du skämmer bort honom med god mat och gott vin. Det är ni värda. Jag förstår mig inte mycket på dammode, men jag vill gärna komma och se Påfågeln. Det verkar vara en välsorterad butik med högsta kvalitet.
    För egen del laddar jag inför min "skrällrea" den 13 - 15 november. Hoppas att ni har fått inbjudan. Att avveckla ett antikvariat är inte det enklaste. Första juni skall jag vara ute ur lokalerna. Puh.
    Boka gärna in den 6 januari. Då fyller Skrifter & Tal 20 år och jag blir lite äldre. Det blir stor fest, som för fem år sedan. Nu förväntas ni ställa upp. Inbjudan kommer inom ett par veckor.
    "och plötsligt är det afton". Om du inte har hela texten så kommer den här:
    Var och en står ensam på jordens hjärta
    genomborrad av en solstråle -
    och plötsligt är det afton.
    Salvatore Quasimodo.
    Idag är det strålande höstväder. Tag med er jyckarna ut på stranden och leta amber, eller rav som det heter på danska. Ni har väl upptäckt bärnstenssliperiet i Smyge kan jag tänka. Om inte, gör ett besök.
    Varma hälsningar till er båda. Bookinisten.

    SvaraRadera
  2. Vilket fint uttryck för att påpeka tidens gång!!

    SvaraRadera