onsdag 4 november 2009

Stockholm, Stockholm, hufvudstaden!



Med stark separationsångest lämnade jag Skånelandet för ett par veckors besök i huvudstaden eller hufvudstaden som det hette förr. Anledning till detta besök är de många nödvändigheter och kopplingar som finns kvar här. Dit hör besöken hos den faderliga tandläkaren som kan lugna den mest skräckslagna patienten. Dit hör besöken hos den skickliga skönhetsterapeuten som kan släta eventuella aningar till rynkor. Dit hör andra ofrånkomliga åtaganden och dit hör även bytet av däcken på bilen.

Den stora händelsen i Stockholm just nu tycks vara vaccinationen mot svininfluensan. Alla talar om det här. "Är du på väg till vaccination?" " Har du vaccinerat dig?" "Skall du vaccinera dig?" De är repliker som byts i möten med grannar och vänner. Svininfluensan är något som verkligen påverkar oss just nu, vi följer all rapportering om den i media. Själv har jag gått sedan ett antal veckor tillbaka med handdesifektion i hemmet, bilen och i handväskan.

I eftermiddags bestämde jag mig för att gå se hurudant det låg till på den närmaste vårdcentralen i centrala Stockholm. Det fanns en folkmängd där utan dess like. Gråtande barn, mödrar, fäder, mor- och farföräldrar och annat löst folk. Det var bara att ta en nummerlapp och fylla i ett formulär med ett antal fågor och sätta sig i väntrummet eller stå i korridoren och vänta.

I ett hisnande tempo ropades nummer efter nummer upp av hela vårdcentralens personal. Ungefär 20 personer per fem minuter fick vaccinet på denna sjukvårdsenhet. Inga sorteringar mellan grupper och riskgrupper. Alla skall ju ändå få vaccineras. Så begåvat. Varför skulle de ägna en massa tid till att förhöra och sortera grupper och riskgrupper.

Så, nu är vi vaccinerade, både maken och jag. Nu kan jag ägna mig åt väsentligheter igen såsom att studera gatubilden i Stockholm som inspiration för min verksamhet i Skåne, bedriva "företagsspionage" bland secondhand butiker i staden och sist men inte minst unna mig tid till den lyxen som all tänkbar estetisk behandlig av ansiktet innebär, den utan kniv.

Denna blåsiga dag gick jag runt i svarta Levi´s jeans, en svart Calida polotröja, ovanpå den en vid laxrosa kofta av Rodebjer, pumps av Lagersons och den långa, mörkbruna. stickade minkpälsen. Som parfym idag hade jag en gammal goding av Jean Patou , nämligen "Joy".

3 kommentarer:

  1. Svininfluensa har jag redan drabbats av, så många grisar till män som jag mött!!! Hahha. Välkommen hit till Stockholm, kallt som attans. Tittar in nästa gång jag är i Skåne.

    SvaraRadera
  2. Det där var en rolig koppling. Man kan dessvärre ännu inte vaccinera sig mot grisar...

    SvaraRadera