onsdag 18 november 2009

Finely at home!



Äntligen är jag hemma! Hemma är ju där man trivs, sägs det. Här trivs jag, här mår jag så bra, det här är mitt hem. Jag är alltså åter i Skånelandet.

Resan ner började lite dramatiskt. Bilen var fullpackad, mina fyra hundar satt på sina respektive platser i bilen och kaffemuggen var påfylld. Jag tar adjö av maken som vill stanna i Stockholm och sedan skulle jag köra ner mot söder. Men bilhelvetet startar inte. Batteriet är slut, urladdat!

Vad betyder det här då, tänker jag, skrockfull som jag är. Det kan vara vad som helst men inget kan stoppa mig. Vi ringer till BMW som har suverän service även på söndagar. Inom loppet av en timme kommer en glad BMW mekaniker i sin Servicebil och startar min bil. Han råder mig dock att inte stanna bilen/motorn alltför snabbt på resan då det finns risk att bli stående igen.

Med fyra hundar i bilen vill jag förstås inte bli stående efter vägen någonstans i Östergötlands- eller Smålandsskogar så jag kör ner till Skåne utan att stanna motorn. Hundarna får gå ut, en och en, vid en rastplats med bilmotorn igång. Hundarna vet av någon anledning vad som gäller. De vet att vi är på äventyr och det måste hållas ett högt tempo. De gör sina behov snabbt och in i bilen igen. Vi spelar Lasse Stefanz på cd spelaren och är förvånansvärt snart framme vid vårt hus.

Det är mörkt redan, milt i luften, jag hör havet. Jag bär det viktigaste in i huset och korkar upp en vinare.

Hundarna springer runt i trädgården som galningar, hoppar och skuttar. De är också så glada, de känner av stämningen.

Vi är hemma nu, här mår vi bra, här är vi fria!

Denna dag klädde jag mig i gamla Armani stretchjeans, svart tröja av Calida, svart tunika av Sarah-Pacini, svart skinnjacka Courtney of London, svart/vinröd silkesscarf runt halsen, fotvänliga pumps av Lagersons. Doften kom från Clinique, nämligen Aromatics Elixir.

3 kommentarer:

  1. Åh, låter som ett riktigt litet äventyr. Man kan nästa se det framför sig! Ja, hemma är verkligen där man trivs. Ens hem är ens borg. Tjingeling.

    SvaraRadera
  2. Du är bara så härlig Riitta!Man kanske skulle flytta till Skåne?

    SvaraRadera
  3. Välkommen! Det är faktiskt fler och fler stockholmare som flyttar hit!

    SvaraRadera