fredag 25 december 2009

Stockholm tur och retur!


En berättelse.

Jag är vaken och pysslar som vanligt hela natten mot julafton.

Maken kör mig till Malmö C till tåget som går till Stockholm tidigt på julafton morgonen.

På tåget är det frukost, gratis internetuppkoppling, kaffe, muffins och frukt obegränsat under hela resan, dagens tidningar och bra service.

Vägen till Stockholm genom delar av Sverige kantas av otroligt vackra vinterbilder som skulle kunna vara vykort med vintermotiv! Bilden ovan är tagen någonstans mellan Norrköping och Katrineholm genom tågfönstret med tåget i full fart.

Framme i Stockholm skyndsamt till Åhlens varuhus för att inhandla de sista önskemålen gällande julklappar samt ingredienserna till makaronilådan som enligt gällande, återkommande regler är mitt bidag till julbordet.

På väg ut från Åhlens varuhus möter jag på vänster sida av utgången en skakande man som har en pappersmugg i handen och han "tigger". Självklart ger jag honom lite pengar. "Taak så mycke, guud jul, ai dount spiik sou guud sviidis".

Till höger om utgången står en kvinna och säljer "Situation Stockholm", en tidning om och för hemlösa i Stockholm. Jag brukar alltid köpa den, 40kr, hälften får den som säljer.

"Jag måste få ihop det till en natt på vandrarhem" säger denna kvinna. Hon är inte missbrukare, dock hemlös.

"Får du snart fira jul" frågar jag.

"Först måste jag få ihop pengar till en natt på vandrarhemmet, säger hon igen, i kväll vill jag sova inomhus".

Hon säger sig inte ha några släktingar eller nära och kära, hennes kompisar är i samma situation som hon eller värre, ofta missbrukande.

Jag skäms nästan. Vilka skilda världar. Jag pratar med henne om vad som helst som nu låter dumt och jag känner mig så också. Vilken tur att jag tog täckjackan på mig istället för pälsen. Vilken tur att det inte syns att jag har sådana, egentligen onödiga tillägg till dataspelen i kassarna som kostar lika mycket som minst en vecka på vandrarhemmet.

Om jag skulle fira julen i mitt eget hem skulle jag bjuda henne dit. Nu firar jag julaftonkvällen hos andra. Oh herregud, detta i dagens Sverige och dagens Stockholm.

Julaftonen firar jag traditionsenligt tillsammans med släkten, barnen, barnbarnen deras farföräldrar och ännu äldre. Vi äter och dricker så bälten går upp.

Julklapparna för barnen och barnbarnen är så många att de inte är intressanta länge. De orkar inte ens öppna alla paket.

Vilka skilda världar, tänker jag igen.

Jag stupar i säng vid midnatt och saknar hundarna och maken, det är så konstigt utan dem.

På morgonen innan avfärden till tåget gäller det att hinna plocka ihop kläder och skor som skall till min secondhand butik "Påfågeln". Fyra kassar bara genom att öppna garderobsdörren lite på glänt!

Väl på tåget blir det åter dagens kvällstidning, gratis internetuppkoppling, kaffe, frukt och muffins obegränsat samt förbeställd trerättersmeny med vitt vin till. Otroligt bra service i vagnen.

Väl framme vid slutstationen tas jag emot av maken som bär de tunga väskorna och kör mig hem till vovvarna och lugnet som vi så uppskattar.

Det är jul hela helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar