lördag 26 december 2009

Efterlysning, "JOY" av Jean Patou.


Som bekant är jag barnsligt förtjust i parfymer. Många av dofterna kommer och går. En del stannar kvar, en del får vila i "förrådet" och en del får fräscha luften i badrummet.

Doften som jag tycker väldigt, väldigt myket om är "JOY" av Jean Patou. Den doften lanserades av modeskaparen Jean Patou i början av 1930 talet bland annat för att höja humöret efter depressionen.

Denna parfymdoft skapades av Henri Alméras för Patou som var mycket kräsen, inget dög.

Det sägs att parfymören lär ha sagt om doften "JOY", av rosor och jasmin, "om du inte tycker om den här doften så skall jag börja valla getter".

"JOY" är efter Chanel No 5 den mest sålda parfymen i världen. Det sägs att varje flaska "JOY" innehåller extrakt från fler än 1000 blommor!

Jag har "JOY" av Jean Patou förstås men flaskan är snart tom!

Jag önskade en ny flaska av "JOY" till julklapp men det visade sig att den inte finns att köpa i Sverige längre!

Jag utropar därför en efterlysning av "JOY" av Jean Patou, eau de parfum, minst 50 ml.

Om det är någon som reser utrikes, helst till Paris, får denne med sig en inköpslista innehållande den finaste, enligt mitt tycke, parfymen "JOY" av Jean Patou.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar