tisdag 2 februari 2010

Min vän, kamrat Galina, har gått vidare.


Jag har tidigare den 12 december 2009 i "Kamrat, min vän" berättat om vännen, kamrat Galina.

Hon sade då i december 2009 att "det här blir min sista jul".

Nej, det kan och får inte vara sant eller möjligt tänkte både jag och säkert alla andra som kände kamraten. Vi bor ju i Sverige och här klarar sjukvården det mesta. Dessutom har vi att göra med en solstråle utan dess like. Hon kommer att vara med oss hur länge som helst.

Jag fick samtal från dottern i Stockholm i dag om att kamraten var på sjukhus. Dotterna skulle besöka henne i morgon. "Säg att jag är med henne i tankarna" hälsade jag eftersom jag inte längre vistas i huvudstaden så mycket.

Senare på eftermiddagen talade jag med en gemensam vän som hade besökt kamrat Galina idag och jag fick sjukhusadressen.

Jag ringer till sjukhuset för en hälsning till Galina men "vänta lite....." säger sköterskan i telefonen som svar.

Efter ca tio minuters väntan kommer maken till vännen till telefonen och meddelar att "Galina dog för två minuter sedan".

Jag fick vara nära. Det är den enda trösten just nu och att ha en förhoppning om att det hon gått till är så mycker bättre än allt detta och att det har varit värt det för henne.

Jag hoppas det men just nu är jag så ledsen.

5 kommentarer:

  1. Ja, visst hoppas man att dom kommer till något så mycket bättre!!! Kram

    SvaraRadera
  2. Patricia sa...
    Vila i frid vår fina kamrat.
    Du var en solstråle och nu är du en stjärna på himlen.
    Älskad och saknad av alla!!! Kram

    SvaraRadera
  3. Servan Büyükkaya2 februari 2010 kl. 21:23

    Så sorgligt! Jag träffade ju henne för bara nån vecka sedan på jobbet. Galina var en bra tolkkamrat - glad och öppenhjärtlig. Vi är många som kommer att sakna henne.

    SvaraRadera
  4. Galinetska, min bästa väninna som aldrig svek mig under 20 år. Om jag var ledsen – fick Du mig att skratta – Du lyssnade och gav råd. Så ofta vi skrattat tillsammans. Du var världens bästa vän!!!
    Ditt skratt, Din blick, Din tröst finns inte längre. Blott det ljusa minnet av Dig.

    SvaraRadera
  5. Håller absolut med Maria.
    Trotts alla odds hade Galina ett stort och varmt hjärta.
    Vila i Frid vännen

    SvaraRadera