lördag 3 april 2010

Påsken - en högtid.


Påsk hos Vellingeblomman.




Jag hoppas att påskhelgen fortlöper för alla såsom det förväntas.

Det betyder gäster, påskägg, påskris, påskliljor, sådana där färgade fjädrar i buskarna i trädgården, massor med mat, godis och god dryck samt en utmattad husmor!

Påsken är precis som alla andra storhelger med mängder av plikter och en salig massa påhittade jippon.

Barnen klär sig till påskkärringar och ringer på hos grannar. Vi målar, med alla tänkbara färger, på kokta ägg.

Barnbarnet och jag besöker Vellingeblommans påskavdelning så gott som dagligen. Där finns det kaniner och marsvin, lamm och häxor, godis och så mycket skojigt att titta på!

Vi skall dit varje dag under påskhelgen. Barnbarnet vill det.

Vellingeblomman hade i julas, såsom den har varje jul, en julutställning främst riktad mot barn. Där fanns en avdelning med bland andra nyfödda Jesusbarnet i krubba med jungfru Maria och Josef samt alla tillhörande djuren. Det var lätt att förklara för barnbarnet julens innebörd.

Det hade varit mer konsekvent av Vellingeblomman om de, för påskutställningen ansvariga, hade ägnat en liten del av utställningen till att beskriva påskens verkliga innebörd.

Jag minns själv så väl ännu då jag som barn fick höra om Jesus intåg till Jerusalem på palmsöndagen för att fira påsk, medveten om att han skulle under den helgen bli förråd, dödad på ett kors för att på den tredje dagen åter uppstå från döda.

Jag minns bilderna från den sista måltiden Jesus hade med sina lärljungar på skärtorsdagen och jag minns beskrivningen av korsfästningen på långfredagen samt hur Jesus återuppstod under påskdagen. Glädjen och firandet varade ända fram till pingst.

Något av detta torde Vellingeblomman ha kunnat illustrera påsken med, särskilt med tanke på den profession som tycks finnas där för utställningarna. Det hade varit mer ärligt då bland alla karameller, kaniner, dräkter och troll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar