torsdag 4 mars 2010

Äntligen vår!


Snödroppe som är ett säkert vårtecken smygfotograferade jag i dag på grannens tomt. Snödroppes latinska namn Galantus Nivális betyder "växer vid snö". Det berättas också att då Adam och Eva inte längre fick bo i paradiset stod Eva vid porten och grät. Där hennes tårar föll i snön växte det vita snödroppar.


Kärleksörten, Hylotelephium Telephium, tittade upp kisande mot solen intill garageväggen på min egen tomt. Kärleksörten lär ha odlats fram för att lindra brännskador. Det sägs också att namnet Telephium syftar till kung Telefos i den grekiska mytologin som skulle använt kärleksörten för att läka sina sår.


Här på promenaden är nästan all snö borta!

-------------------------

Äntligen är våren här! Jag menar i Skånelandet.

Solen sken så stark i dag och det var varmt och skönt.

Det är nästan ofattbart att det kan bli något som en vår efter den långa, snörika och kalla perioden som vi nu tycks ha fått lämna bakom oss.

Bilderna ovan är tagna i dag den 4 mars 2010 i Falsterbo.

Välkommen våren!

1 kommentar:

  1. Härligt =) nu blir jag avis,jag kanske ska flytta ner till skånelandet med mina hästar....
    Uppland får vänta 3 långa veckor till,innan det blir vår hos oss,bara att väta och hålla tummarna! =)
    Kram kram
    Patricia

    SvaraRadera